امروز پنجشنبه ۳مهرماه ۱۴۰۴، دستکم ۱۳ هزار دانشآموز، محروم از حق تحصیل در استان کردستان شناسایی شدند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان در تشزیح این خبر اعلام کرد:”تعداد ۱۳ هزار و ۱۲۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل در این استان وجود دارند. از این تعداد، حدود۲,۲۰۰ دانشآموز در مقطع متوسطه اول و ۱۰,۹۲۰ دانشآموز نیز در مقطع متوسطه دوم از تحصیل بازماندهاند”.
وی در ادامه افزود:”میانگین ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل دانش آموزان در استان کردستان از متوسط کشور بالاتر است”.
موسوی در ادامه عوامل اقتصادی همچون نبود صنایع، کارخانهها و فرصتهای شغلی پایدار برای فارغالتحصیلان، تمایل به اشتغال زودهنگام در دانشآموزان و وجود بازارچههای مرزی که زمینه اشتغال کاذب برای نوجوانان فراهم کرده است را اصلیترین علل ترک تحصیل دانش آموزان پسر در این استان عنوان کرد.
این فرد مسئول در خاتمه گفت:”علت ترک تحصیل اغلب دانشآموزان دختر نیز عوامل فرهنگی و اجتماعی همچون ازدواجهای زودهنگام بهویژه در مناطق روستایی است”.
تحلیل عوامل
۱. عوامل اقتصادینبود صنایع و کارخانههای پایدار در استانکمبود فرصتهای شغلی برای فارغالتحصیلانتمایل به اشتغال زودهنگام در میان نوجوانان به دلیل فشار معیشتیوجود بازارچههای مرزی که زمینه اشتغال کاذب برای پسران نوجوان را فراهم کرده است.
پیامدهای اجتماعی و حقوق بشری
نتیجهگیری
بحران بازماندگی از تحصیل در استان کردستان، ترکیبی از فقر اقتصادی و موانع فرهنگی – اجتماعی است. برای رفع این مشکل، نیاز به سیاستهای جامع حمایتی، ایجاد فرصتهای شغلی پایدار، و اجرای برنامههای آگاهیبخش در حوزه آموزش دختران وجود دارد
همچنین، در سند ۲۰۳۰ یونسکو که با عنوان «سند برنامه آموزش ۲۰۳۰» یا Education ۲۰۳۰ Framework for Action منتشر شده، بخشی از اهداف توسعه پایدار ( SDGs ) است و به ویژه به هدف (کیفیت آموزش) اختصاص دارد: تضمین آموزش با کیفیت برای همه درخصوص دسترسی برابر به امکانات تحصیلی، سند به نکات زیر اشاره میکند.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen